Myanmar highlights? Check! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu Myanmar highlights? Check! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu

Myanmar highlights? Check!

Blijf op de hoogte en volg Veronique

31 Juli 2012 | Myanmar, Rangoon

De dagen vorderen gestaag en we kunnen het einde van onze tijd in Myanmar al bijna aanraken, maar we proberen er zo min mogelijk mee bezig te zijn dat we donderdagavond alweer in de speeltuin voor volwassenen, Bangkok, zullen staan.
Myanmar boeit nog steeds enorm. Bagan was schitterend en moet wel een van de meest bijzondere plekken op aarde zijn. Duizenden tempels allemaal vlakbij elkaar gebouwd. Overal waar je kijkt zie je de puntjes van de daken de lucht in steken. Daarbij was het dorpje waar we verbleven, Nyaung U, een erg leuke plek die het meest van heel het land een 'holiday vibe' uitstraalt. Hier kon je af en toe ontsnappen aan de rijst en noodles en we hebben er gretig gebruik gemaakt van het cocktail happy hour in een leuk en simpel barretje. Maar verwacht hier geen drankmisbruik na het avondeten, want dan valt het land echt he-le-maal stil. Nou ja, de monniken hoor je in de verte in de vele kloosters wel doorzingen (of noem je dit chanten?) tot een uurtje of 10 's avonds. Zij hebben het beter bekeken en maken er nog wat van 's avonds :)

Dat het toerisme aantrekt mag duidelijk zijn, maar het stelt echt nog helemaal niks voor vergeleken met andere landen. De toeristen die er zijn, zijn voor het grootste deel Nederlands of Frans....het zal ook eens niet. Denk je origineel te zijn door naar Myanmar te gaan, kom je doodleuk je dorpsgenoot en zijn vriendin tegen in een guesthouse. Dit overkwam Maarten dus. Maar het zorgde wel meteen voor een avondje dat toch nog even doorging na de avondmaaltijd en waar dan weer wel, in beperkte mate natuurlijk ;), drankmisbruik mee gemoeid was.
De grote Nederlandse reisorganisaties hebben Myanmar ook weten te vinden. We zijn al 4 grote groepen tegen het lijf gelopen. Bijna allemaal 50+ dus voor ons helaas iets minder interessant publiek. Alleenreizen zou ik hier dan ook niet aanraden. Dat zou weleens een relatief eenzame ervaring kunnen worden...
Maar met z'n tweeen reizen is super gezellig en bevalt dus goed! In het begin moest ik mij nog een beetje schikken in mijn rol van 'ondergeschikte' vrouw in dit land. Op het vliegveld stond het visum-mevrouwtje met een bordje in de hand met daarop de tekst "Maarten Intema +1". Van alleenreizende, best wel stoere vrouw (al zeg ik het zelf), bleek ik in een klap te zijn gedegradeerd tot +1. En dat terwijl al het e-mailcontact via mij was verlopen en ik de visa's had geregeld. Even slikken dus. Maar inmiddels zie ik vooral de voordelen van de rol van ondergeschikte vrouw. De aanbieders van boottochtjes, fietsverhuur, zandschilderijen, laquerware en noem maar op, storten zich allemaal massaal met hun rode beetlenut glimlach al rochelend en spugend op Maarten, terwijl ik relatief ongehinderd van de omgeving kan blijven genieten. Dan bevalt mijn +1 status mij ineens helemaal prima!

Na Bagan volgde Inle Lake, de volgende highlight. Het dorpje waar we nu verblijven is er weer eentje in de categorie typisch Aziatisch; rommelig, druk, iedereen probeert wat te verkopen om wat geld te verdienen, maar ook mysterieus door de vele kloosters en monniken. Het Inle Lake zelf is prachtig, omringd door de groenste bergkammen. Weer een vinkje bij het rijtje successen gedurende deze reis.

Next and final stop is Taungoo. We breken de 14 uur durende nusreis terug naar Yangon in tweeen door hier een tussenstop te maken. Nog even genieten van de rurale omgeving. En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet...

Veel liefs,
Maarten en Veronique

  • 31 Juli 2012 - 07:30

    Tom:

    Ha die Vero!

    Heb je votive verslag ff overgeslagen want was te druk met m'n eigen vakantie, maar hier ben ik weer. En ik ben ook een +1! Haha maar dat heeft een andere reden: de Grieken reageren zacht gezegd lauwtjes op iemand uit dat land dat hun zoveel kopzorgen heeft bezorgd (samen met Duitsland). Australiërs echter! Dat is waar half Griekenland woont dus Aussies zijn vrienden! Ach ja, ik trek gewoon m'n Skippy shirt aan en zeg no worries :)
    Geniet er nog van daar, klinkt als een epic reis!!

  • 31 Juli 2012 - 08:19

    Eveline:

    Heyyy! Wat n mooi verhaal zo op de vroege ochtend! Het lijkt me n heel bijzonder land. Onvoorstelbaar dat de reis, er weer bijna op zit! Geniet nog eventjes! Xx

  • 31 Juli 2012 - 09:30

    Carolien:

    +1 voor jullie! Ik zit nu ook bijna elke avond met m'n neus in de Rough Guide (een keer wat anders dan die LP dacht ik, maar stiekem heb ik spijt), dus kan niet wachten ook op avontuur te gaan. De auto is al geboekt (ja, wij doen de luxe backpacker style ;) )

    Geniet nog van de laatste daagjes!

  • 31 Juli 2012 - 13:33

    Lieke:

    Haha weer een heerlijk verhaal. Zie het gezicht van Maarten al voor me: langzaam betrekkend door alle aanbiedingen die hem om de oren vliegen :-) En jij ginnegappend enaast lopend...
    Heel veel plezier die laatste dagen en tot snel!

    x

  • 31 Juli 2012 - 13:50

    Jose:

    Hoi. Wat weer een leuke reiservaringen. Geniet nog van jullie laatste vakantiedagen. Goed terugreis. Frans en Jose

  • 31 Juli 2012 - 14:18

    Edwin:

    Zie ik jullie nog in Yangon? Bel even als jullie tijd hebben voor een laatste borrel!


  • 31 Juli 2012 - 21:19

    Dimphy:

    Wil je langer de ondergeschikte vrouw spelen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Rangoon

Veronique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1518
Totaal aantal bezoekers 62275

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 07 Augustus 2014

De grote Azië reis!!

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Maarten en Veronique going Burmese style!

06 December 2011 - 29 December 2011

Let's go Carribean! Panamaaaaa

15 Januari 2011 - 13 Februari 2011

Discovering Sri Lanka...

14 Februari 2010 - 14 Maart 2010

To the Philippines...and back...!

05 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Me, myself and my backpack

Landen bezocht: