De Filipijnse keuken... - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu De Filipijnse keuken... - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu

De Filipijnse keuken...

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

16 Februari 2010 | Filipijnen, Manilla

"Waarom de Filipijnen?" is me zo vaak gevraagd de laatste tijd. Tja, ik kom meestal op het idee om naar een bepaald land te gaan door gesprekken met andere reizigers. Het idee van de Filipijnen nestelde zich dan ook tijdens een gesprek op het vliegveld van Jakarta. Ik was meteen enthousiast. Daarbij voldoet het land aan ongeveer al mijn vereisten: zon, zee, strand, de mogelijkheid tot duiken en surfen, Aziatisch (voelt toch veilig voor mij alleen aangezien ik hier, relatief, met rust gelaten word) en lekker eten (althans, dat dacht ik...) Daarbij is het niet zo ontzettend toeristisch en dat is me op Sumatra goed bevallen. Verder schijnt het een soort mythe te zijn dat het eiland uit het boek en de film 'the Beach' (je weet wel, met Leonardo Dicaprio) dan wel gefilmd is in Thailand, maar echt bestaat in de Filipijnen. Who knows... ;) Ik ga in ieder geval nog wel een aantal eilandjes bezoeken.

Mijn eerste dag in Manilla begon meteen goed. Ik heb uitgebreid mogen kennismaken met de Filipijnse eetcultuur... En dat viel nog niet mee! Gisteravond werd ik opgehaald door 5 Filipijnse ING-collega's. 4 Hiervan heb ik ontmoet tijdens een training in NL. Leve het netwerken (dat gebruik ik duidelijk om heel andere redenen dan waar het voor bedoeld is ;)) Ze kwamen me met hun PC Hooft-tractor ophalen bij mijn hotel om naar het fancy gedeelte van de stad te gaan. (Mijn hotel bleek in het red light-district te liggen. Oeps.) Voor ik het wist hadden ze een hoop eten besteld en de schalen bleven maar komen. Ze wilden me zo Filipijns mogelijk laten eten. Dit bleek te bestaan uit een enorme gefrituurde vis die we zelf mochten ontleden, gefrituurde varkenspoot (géén aanrader!), een vettig stuk Lam, inktvis en een ontzettend zuur soepje (erg apart, een beetje zoals azijn). Welcome to the Philippines! :( Vlees en vis wordt hier volop door elkaar gegeten en het liefst gooien ze alles in de frituur (wat de bevolking trouwens niet is aan te zien). Het Spaanse en Amerikaanse koloniale verleden komt samen in de Filipijnse keuken. (Geen land voor jou Carolien ;))
Vervolgens werd ik meegesleept naar een markt waar ik een authentiek Filipijns toetje kreeg voorgeschoteld. Duidelijk makkelijker naar binnen te krijgen. Al met al vind ik dat ik mij er als 'voedsel-diva' (een titel die ik heb overgehouden aan mijn Indonesie-reis, waar ik overal het ei uit viste) goed doorheen geslagen heb. Het was in ieder geval een erg leuke avond die uiteraard is geeindigd met een paar lokale biertjes. Een prima manier om mijn jetlag te onderdrukken.

Manilla is verder niet bepaald een bezienswaardigheid, dus ik ben vandaag meteen doorgevlogen naar Puerto Princesa op het eiland Palawan. Hoewel dit maar een vlucht van 1,5 uur is, werden er in het vliegtuig spelletjes georganiseerd door de stewardessen om de tijd te doden. Erg grappig! De i-pod kon dus in de tas blijven, want 2 Filipijnse 50+-ers die giechelend liefdesliedjes in de microfoon stonden te bleren waren veel vermakelijker.

Morgen vervolg ik mijn reis naar Port Barton. 5 Uur in een busje over een weg die door de Lonely Planet 'a chiropractor's nightmare' wordt genoemd. Dat belooft wat... Daarna is het dan ook zeker tijd voor een aantal dagen strand. Weg met die roze flamingo-look en op naar een bruiner kleurtje! Het is een behoorlijk afgelegen bestemming, vandaar nu al een update. Hoewel er wel internet schijnt te zijn, blijkt de stroom er nogal schaars te zijn...

Zo, tijd voor mij om op zoek te gaan naar een toetje. Dit keer gewoon een Westers ijsje lijkt me zo!

Liefs, Veronique

  • 16 Februari 2010 - 13:36

    Carolien:

    Joehoe! Wat leuk, nu al een berichtje. Oh, reizen is zo leuk... Fijn dat je goed bent overgekomen, maar vliegreizen vallen inderdaad meestal in het niet bij lokale beproevingen :) Take care!

  • 16 Februari 2010 - 15:02

    RJ:

    Lieve Vero, wat leuk om weer een buitenlandse update te krijgen! Geniet van alle nieuwe indrukken en maak er weer een mooie tijd van.

    x RJ

  • 16 Februari 2010 - 16:36

    Desiree S:

    Ha, wat heerlijk voor je dat je je alweer in het verre oosten begeeft! De carnaval hier was super, tranen springen in mijn ogen als ik er aan terug denk... Maar nu ben ik ook wel toe aan de zon, al heb ik nog een iets gelige look van de schmink. Gelukkig liggen de paaseitjes al in de winkel. Fijne vakantie met veel feest surf, duik, strand en eetavonturen! Als je terugbent plannen we snel een stapdate.
    X

  • 16 Februari 2010 - 19:45

    Stefan:

    Ei uit Nasi Goreng vissen gaat nog wel, maar hoe vis je vis uit vis? Veel plezier! XS

  • 16 Februari 2010 - 20:53

    Tom:

    Hey buurvrouw! Leuk hè, deze kant van de wereld :)
    Klinkt toch wel heel anders dan the OZ. Heb hier nog geen spelletjes on the plane mogen meemaken. Ik ga Qantas eens een mailtje sturen LOL
    Have fun meid! Weg met flamingoroze, dat is zoooo 2009 :P

  • 17 Februari 2010 - 07:29

    Eveline:

    Mmmm op de vroege morgen lezen over die heerlijke lekkernijen is niet zo'n succes moet ik zeggen...puerto princesa klinkt echter beter! Als het echt een prinsesachtige bestemming is, zoals de naam doet vermoeden, zit je daar wel goed! Geniet ervan! Ik ga weer even n dagje achter de computer doorbrengen ;-)...

  • 17 Februari 2010 - 15:23

    Lieke:

    Hi! Ben echt trots op je dat je weer de lokale keuken hebt uitgeprobeerd ;-) Btw: a.s. zondag start de voorverkoop van Lowlands: regel dus dat iemand een kaartje voor je koopt!
    x Lieke

  • 18 Februari 2010 - 19:04

    Martijn:

    Weer leuk om te lezen Vero! Have fun, ciao!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Veronique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1039
Totaal aantal bezoekers 62195

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 07 Augustus 2014

De grote Azië reis!!

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Maarten en Veronique going Burmese style!

06 December 2011 - 29 December 2011

Let's go Carribean! Panamaaaaa

15 Januari 2011 - 13 Februari 2011

Discovering Sri Lanka...

14 Februari 2010 - 14 Maart 2010

To the Philippines...and back...!

05 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Me, myself and my backpack

Landen bezocht: