Surf 'n Sun... Eindelijk! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu Surf 'n Sun... Eindelijk! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu

Surf 'n Sun... Eindelijk!

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

23 December 2011 | Panama, Panama-stad

Back in Panama City voor de laatste etappe van mijn reis. De afgelopen week heb ik doorgebracht in Santa Catalina. Een slaperig surfstadje zonder internet, maar mét zon, zee, strand, golven, hangmatten en kokosnoten. Dan heb je dus ook wel even iets anders te doen dan binnen achter een computer kruipen.
Santa Catalina was de moeite meer dan waard. Ik verbleef in een zuurstok roze huis met hangmat, van waaruit je binnen 10 stappen in zee stond. Er komen was niet meteen gemakkelijk. Hoewel de busreis over de Interamericana 1, de enige echte weg in Panama, vlekkeloos verliep, moest bij aankomst in Santa Catalina nog een rivier worden getrotseerd die daar uitmondt in zee. Dat werd dus broek uit, tas achterlaten en checken hoe diep het water is tot aan de overkant. En daarna dus weer terug om met rugzak boven je hoofd aan de overkant te komen. Dit bleek een dagelijks terugkerend ritueel te worden waarbij de uitdaging vooral bij vloed groot was. Zo stak ik ´s avonds met een groepje mensen de rivier zonder al teveel moeite over om ergens te gaan eten. Bij terugkomst bleek het water in de rivier echter een stuk hoger te staan. In het pikdonker staken we over terwijl het water ons tot de borst reikte. Een telefoon (niet de mijne) en een woordenboek hebben die oversteek helaas niet overleefd.
Een vis ook niet aangezien ik hem plat trapte. Ja, dat voelt precies zoals je denkt dat het voelt... Uiteindelijk bleek de oplossing te liggen in het uit eten gaan met bikini onder je kleren aan.
De dagen verliepen allen zo´n beetje hetzelfde. ´s Ochtends surfen en daarna in de hangmat hangen, biertjes drinken en kokosnoten rapen. Bij Expeditie Robinson zag het er toch een stuk gemakkelijker uit zo´n ding met een manchette open te hakken. Na 1 exemplaar stonden de blaren al op mijn handen. Nee, ik ben niet gemaakt voor lichamelijke arbeid ;) Maar doordat het plaatsje zo klein was ken je al snel iedereen en was er altijd wel iemand bereid om die ´noot´ te kraken. Er was ook altijd wel een fles rum binnen handbereik en dan was de ´coco loco´ weer een feit :)

De combinatie van zon, leuke mensen en een top omgeving maakten van Santa Catalina dus een succes. Maar geen hoogtepunten zonder het incidentele dieptepunt. Voordat ik in Santa Catalina arriveerde was ik in Boquete, wat een minder succesvol avontuur was. Je hebt van die momenten dat niks goed lijkt te gaan. De regen kwam 8 dagen aaneengesloten met bakken uit de hemel vallen, ik werd ziek (verkoudheid met koorts en alles erop en eraan), kwam weinig leuke mensen tegen doordat ik door het weer en de koorts eigenlijk niet naar buiten kon, en alle kleren waren nat en drogen voor geen meter in dit land. Uiteindelijk sleepte ik mezelf toch maar naar een boekingskantoortje om nog iets te ondernemen. Daar enorm zielig aangekomen bleken alle tours vol te zitten voor de dag en scheet een vogel precies op mijn enige trui die ik toch echt heel hard nodig had daar. Dan wil je het liefst even huilend in een hoekje kruipen terwijl iedereen thuis denkt dat je in de stralende zon rondhuppelt. Je kan ook je vriend bellen om je te laten troosten, medicijnen halen die je een beetje oplappen, je kleren laten wassen én drogen en dan maar een andere tour een dag later boeken. Dit laatste scenario leek me uiteindelijk toch het redelijkst. Zo ging het na 2 dagen beter, ben ik naar een koffieplantage geweest, heb ik in de lokale hotsprings gelegen (3 poeltjes in een weiland, maar toch), en stonden er ´s avonds alweer 2 Nederlandse meiden klaar om gezellig mee te eten. Kortom, het kwam weer goed, as usual.

Nu dus weer 1 nachtje in Panama. Dit keer in een dorm met 12 mensen omdat het hoogseizoen is en het dus erg moeilijk is ergens een kamer te vinden. Dan is het vinden van een bed ook al snel goed genoeg. Maar het wordt een korte nacht aangezien ik om half 6 morgenvroeg alweer klaar moet staan om af te reizen naar de San Blas eilanden bij de grens met Colombia. Ik ben ontzettend benieuwd of het weer dit keer wel meewerkt. Net als in Nederland is de zomer ook hier verschoven. Ik ga 3 nachten en 4 dagen doorbrengen op een zeilboot. Niet al te veel wind en hoge golven zouden dus wel fijn zijn... Jullie horen het over 5 dagen.

Een hele fijne kerst toegewenst vanuit Panama!!!

Liefs, Veronique

  • 23 December 2011 - 22:11

    Tom:

    Ik duim voor een kalme zee! Happy X-mas!!!

  • 23 December 2011 - 22:40

    Pap & Mam:

    Wat weer een verhaal. We hopen dat de laatste dagen deze reis weer helemaal geweldig zullen maken. Fijne kerst met veel zon en goed gezelschap.

  • 24 December 2011 - 09:31

    Eveline:

    Vero!! En nu heb je dan toch nog je telefoon aan gort geholpen...balen, maar ach, als dat het ergste is!
    Fijn dat je daagjes aan zee zo heerlijk waren, een hele fijne kerst!! En ga echt in mijn vrije daagjes op zoek naar leuke feestjes!

  • 24 December 2011 - 09:57

    Lieke:

    Jij ook n super fijne kerst toegewenst op de boot!! Klinkt heerlijk!

  • 24 December 2011 - 10:31

    Carolien:

    Fijn dat je weer bent opgeknapt en hebt gevonden waar je voor kwam! Veel plezier op de boot. Hier alles goed, lekker een paar dagen vrij en vanaf morgen tour de nederland voor kerst.

  • 24 December 2011 - 10:40

    Veronique:

    Mijn telefoon doet het weer! Iets met vochtige klimaten...
    Feliz navidad!
    xx

  • 25 December 2011 - 11:14

    Saskia:

    Klinkt weer superspannend allemaal. leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Geniet nog van je laatste dagen!

  • 27 December 2011 - 09:55

    Liset:

    Gelukkig heb je de regen getrotseerd, een waardige NLDer ben je toch. En een paar dagen ziek zijn hoort volgens mij tot nu toe in al jouw reizen thuis. Ben erg benieuwd hoender zeilen is geweest! Geniet van je laatste dagen daar en ik zie je heel snel weer, gezellig! Neem je een Coco loco mee ;) ? Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Let's go Carribean! Panamaaaaa

Recente Reisverslagen:

28 December 2011

Bootje varen in de San Blas

23 December 2011

Surf 'n Sun... Eindelijk!

13 December 2011

Buenos!

09 December 2011

Panama City!!
Veronique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 62261

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 07 Augustus 2014

De grote Azië reis!!

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Maarten en Veronique going Burmese style!

06 December 2011 - 29 December 2011

Let's go Carribean! Panamaaaaa

15 Januari 2011 - 13 Februari 2011

Discovering Sri Lanka...

14 Februari 2010 - 14 Maart 2010

To the Philippines...and back...!

05 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Me, myself and my backpack

Landen bezocht: