Bootje varen in de San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu Bootje varen in de San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu

Bootje varen in de San Blas

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

28 December 2011 | Panama, Panama-stad

En hier is alweer mijn laatste update. Een aantal uren vliegen naar Houston en vervolgens Amsterdam, en ik sta alweer op Schiphol. Maar ik heb eerst nog een dagje te spenderen in, alweer, Panama City. Een stad waar ik me inmiddels al aardig thuis voel. Ik had nog allerlei plannen voor vandaag, maar na een hele enerverende bootreis is even relaxen en rondhangen toch het allerbeste plan gebleken.

De boottocht kwalificeerde zich vooral als een `sociaal experiment`. Zet 11 mensen, waarvan 9 toeristen en de kapitein en zijn hulpje, 4 dagen en 3 nachten lang op een niet al te grote zeilboot en kijk wat er gebeurt...
Aan mijn bijdrage aan de groepsdynamiek was in het begin weinig eer te behalen. Toen jullie aan het kerstdiner zaten propte ik met veel moeite een appel naar binnen, die binnen een paar minuten alweer in zee lag en als visvoer diende. Zeeziek zijn is doffe ellende. Maar ik had "geluk". Er was een Amerikaans stel aan boord en eigenlijk zijn Amerikanen net Fransen: Ze denken een superieur volk te zijn, in het mooiste land te wonen en iedereen moet hun taal spreken. En het zijn hypochonders! Lucky for me want ze reizen dus met complete medicijnkasten rond en deelden maar al te graag hun reistabletten met hun kotsende medepassagier; moi. Na de eerste ellendige middag ging het uiteindelijk prima voor zover dat mogelijk is op een boot die wel erg veel weg heeft van dat schip in de Efteling.

Naast het Amerikaanse stel, deelde ik de boot met een Canadees stel (Canadezen denken beter te zijn dan Amerikanen, maar ik heb deze reis steeksproefsgewijs ondervonden dat er in de praktijk erg weinig verschillen te ontdekken zijn), met 2 verwaande Spaanse chica's en 2 Franstalige Canadese mannen van in de 60. Dit tripje bleek een echte karaktertest, want hoe ga je om met al deze verschillende mensen die zich 24 uur per dag, 4 dagen lang op maximaal een paar meter afstand van jou bevinden? Voor mij was er een extra 'spelelement' aan het hele tafereel toegevoegd. Ik had als enige geen eigen kamer en moest in de keuken op de bank slapen waar je dus echt nul privacy had. Voor iemand die het fijn vindt alleen te reizen, of op z´n minst een beetje eigen ruimte te hebben een behoorlijke uitdaging...
De 2 oudere kerels ontpopten zich al snel tot seksistische grappenmakers die vooral heel erg hard om hun eigen grappen moesten lachen. Eén van hen dacht al na dag 1 dat hij malaria had opgelopen en dat we echt terug moesten naar het vaste land. Toen ik hem op de incubatietijd van malaria wees dacht hij dat het dan gele koorts moest zijn. Maar 5 minuten later zag ik hem alweer een biertje (mijn biertje! Maar het leek geen goed moment om het enig kind uit te hangen) open trekken, dus ging ik ervan uit dat hij de reis wel zou overleven. Het Canadese en het Amerikaanse stel waar ik nog de beste klik mee had, bleven 4 dagen lang tegen elkaar opbieden wat betreft hun spirituele levensinstelling. Het was een over en weer van chakra's, energiebanen en bevrijde zielen. 's Ochtends stond er zelfs eentje de zonnegroet te brengen op het dek. Ondertussen leek het Canadese stel van 's ochtends tot 's avonds geen moment zonder een glas rum in de hand te kunnen en had het Amerikaanse stel LSD en XTC het land in gesmokkeld om te kunnen feesten in Panama-City. Tja, zo kan ik die zweverige staat ook wel bereiken ja... Van zelfspot en zelfkritiek hadden deze mensen in ieder geval nog nooit gehoord. De vraag blijft natuurlijk "Wat vonden zij van mij?" Dat antwoord zullen we nooit weten :) Bij het afscheid zei de Amerikaan "Thank you for being so much in balance ". Ehm ja, bedankt...denk ik.

Natuurlijk heb ik ook weer mooie dingen gezien en gedaan. Zo zwom ik 2e kerstdag naar een eilandje waar slechts één familie woont, met een dollar in een plastic zakje om een pipa (kokosnoot om uit te drinken) van ze te kopen. Ik mocht zelfs een gesprekje voeren met het hoofd van het eiland :) Overdag vingen we vis voor het avondeten en kon er gesnorkeld worden. Maar er werden vooral vele uren aan dek doorgebracht omdat er toch nogal wat kilometers gezeild moesten worden. Je krijgt er een goed kleurtje van, maar ook lichtgevend geel/groen haar waarmee ik me komende maandag bij mijn nieuwe werkgever mag presenteren. Ach, je kan niet alles hebben...

Bedankt weer voor het meelezen en meeleven!
Ik wens jullie alvast een heel gelukkig en avontuurlijk 2012!!!!!

Veel liefs, Veronique

P.S. Mijn telefoon doet het weer.

  • 28 December 2011 - 19:28

    Tom:

    In balans op een boot: niet slecht. En ben het zo het je eens: Yanks en Fransen zijn precies hetzelfde!!

  • 28 December 2011 - 19:28

    Eveline:

    En ik ben de eerste, yes ;-)!
    Haha, wat een hilarisch verhaal zeg...leuk onderwerp voor een boek. Als je het nog iets spannender maakt met een schipbreuk, wordt het echt een bestseller volgens mij. Twijfelde of je vandaag of morgen terug bent, maar dat is nu duidelijk. Bel je sowieso voor het nieuwe jaar!!
    XX

  • 28 December 2011 - 19:29

    Eveline:

    Mmmmm, is die snelle fransoos (schrijf je dat zo??) me toch weer voor ;-).

  • 29 December 2011 - 07:17

    Liset:

    Hi kapitein Haak, wat verschrikkelijk zeeziek zijn :(. Maar gelukkig had je een geweldige crew aan boord....Wat een verhaal. Een gelukje, je collega's aanstaande maandag kunnen alleen maar meevallen, zelf als je groen haar hebt!! Goede reis en zie je snel, liefs Liset

  • 29 December 2011 - 07:23

    Sanne:

    He chica, ik zou een carriereswitch overwegen, wat een leuk geschreven verhaal!! En wat een mooie manier om 2e kerstdag te vieren trouwens, klinkt erg idyllisch. Ik ben heel benieuwd naar alle foto's! Goede reis terug alvast en veel liefs, xx

  • 29 December 2011 - 10:14

    Linda:

    Heb weer met plezier je verhaal gelezen! Fijne jaarwisseling en succes me je eerste dag werken volgende week!

  • 29 December 2011 - 14:09

    Lidewij:

    Wat heb je me weer aan het lachen gemaakt! Dank je. Heel veel succes volgende week. Fijne jaarwisseling en dat we van 2011 maar zo veel mogelijk mogen vergeten :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Let's go Carribean! Panamaaaaa

Recente Reisverslagen:

28 December 2011

Bootje varen in de San Blas

23 December 2011

Surf 'n Sun... Eindelijk!

13 December 2011

Buenos!

09 December 2011

Panama City!!
Veronique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 62263

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 07 Augustus 2014

De grote Azië reis!!

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Maarten en Veronique going Burmese style!

06 December 2011 - 29 December 2011

Let's go Carribean! Panamaaaaa

15 Januari 2011 - 13 Februari 2011

Discovering Sri Lanka...

14 Februari 2010 - 14 Maart 2010

To the Philippines...and back...!

05 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Me, myself and my backpack

Landen bezocht: