In the jungle, the mighty jungle! ;) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu In the jungle, the mighty jungle! ;) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu

In the jungle, the mighty jungle! ;)

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

16 Juli 2009 | Indonesië, Batavia

Hoogste tijd voor een nieuwe update! Weer zoveel gezien en gedaan... Inmiddels ben ik op het eilandje Samosir, midden in een vulkanisch meer op Sumatra. Weer een prachtige omgeving en alles draait hier om de Batak-cultuur. Ik verblijf dan ook in een Batak-stijl huisje, nog het beste te vergelijken met het Land van Laaf in de Efteling. Lekker kitsch! Ik ga hier even een paar dagen relaxen, want de afgelopen week was heftig.....

Na mijn verblijf op Pulau Weh ben ik naar Bukit Lawang gereisd; een oerang oetan-reservaat op Sumatra. De reis er naartoe was bijna net zo enerverend als het verblijf zelf.
Wanneer je door Banda Aceh rijdt zie je nog overduidelijk de gevolgen van de tsunami. Thailand heeft alle aandacht gekregen, maar in Banda Aceh zijn de meeste doden gevallen; meer dan 200.000! Een groot deel hiervan ligt in één van de 3 massagraven. Je ziet nog grote kale vlaktes waar ooit dorpjes en bossen lagen. Nog steeds wonen veel mensen in tenten omdat hun huizen nog niet herbouwd zijn. De locals die ik heb gesproken hebben dan ook weinig positiefs te melden over de hulpverlening. Corruptie, corruptie, corruptie...
In Banda Aceh ben ik in een minibusje gestapt om de 3 uur naar Bukit Lawang af te leggen. De mop die hier veel verteld wordt "Hoeveel Aziaten passen er in een minibusje? Altijd eentje meer!" blijkt volledig op waarheid te berusten.... Volgens mijn telling passen er maximaal 12 mensen in zo'n busje, maar op een bepaald moment kon ik toch echt 21 hoofden tellen. En toen ik dacht dat er nu toch echt niemand meer opgepikt kon worden stopte het busje en werd iemand op het dak geparkeerd. Altijd eentje meer!! Indonesiërs roken zo'n beetje allemaal, dus de helft van het busje zat continue te paffen. De raampjes stonden wel open, maar buiten waren mensen het afval van die dag aan het verbranden en niet op één plek, maar langs de gehele route. Ik werd dus volledig uitgerookt. Dat kostte me weer een jaar van mijn leven. Gezellig is het wel tussen al die zwetende lichamen. Mensen delen hun net ingekochte fruit en kroepoek met iedereen en de kinderen oefenen hun Engels op mij. Is ook nog wel een beetje nodig aangezien ik hier consequent met "Hello Mister!" wordt aangesproken.

In Bukit Lawang heb ik een tweedaagse jungletrekking gedaan. In Thailand en Costa Rica bestond een trekking over het algemeen uit het bewandelen van ietwat toeristisch bospaadjes, maar daar was hier toch echt geen sprake van. Al optrekkend aan boomwortels em kleine boompjes werd de tocht steil naar boven afgelegd. Zo'n 3 uur lang...met temperaturen boven de 30 graden.... Je houdt geen vezel droog. Maar wat was het er mooi! En, we got lucky; oerang-oetans van dichtbij kunnen bekijken!! Echt een once in a lifetime experience deze dieren in het wild te mogen aanschouwen
terwijl er nog maar zo weinig van zijn. Een absolute aanrader! Daarnaast nog een aantal andere aapsoorten gezien. Eentje vond het toch wat minder dat we in zijn 'huis' ronddoolden en haalde steeds van dichtbij naar ons uit. De gids moest ons met stokken verdedigen. Ik heb me als een echte held achter bomen verscholen ;) Nooit gedacht nog eens verstoppertje te spelen met een aap!
De weg naar beneden bestond voornamelijk uit glijden in de hoop dat wortels en bomen je een beetje afremmen. Ik ben nu dan ook niet bepaald meer 'bikini-proof' met m'n schrammen en blauwe plekken :(
De nacht hebben we buiten aan de rivier doorgebracht onder een plastic afdakje gewoon op de grond. De rivier diende als wasplaats voor de modderige kleren en als bad voor ons. De volgende dag werd ook ons drinkwater hier vandaan gehaald. Even koken en het is zo schoon als wat vonden de gidsen. Nou ja, dat vreemde bijsmaakje evenals de dingetjes die erin ronddreven negerend, klopte dat best ;)
Klinkt allemaal als afzien geloof ik, maar het was absoluut een hoogtepunt! Nu wordt het wel tijd even echt te relaxen en iets meer luxe op te zoeken. Ik heb nu dan ook een huisje waar zowaar wat warm water uit de kraan komt (4 straaltjes, maar toch) en ik iets minder insecten aantref wanneer ik 's avonds in bed stap. Helmaal prima!
Verder genoeg gezellige mensen om mij heen. Af en toe zelfs iets te veel... Ook hier zit het er niet echt in even rustig een boek te lezen aangezien je voortdurend wordt aangesproken. Maar hé, dat is wel het laatste waar ik over zal klagen! Vereenzamen zal ik dus in ieder geval niet.
I'll keep you posted....

Veel liefs, Veronique

  • 16 Juli 2009 - 06:29

    Pam:

    Hé Veronique,

    Wat een rotleven daar! Ik raak steeds meer geintresseerd en geinspireerd ;-) Wie weet volgend jaar.. Je bent wel een bikkel hoor! Goed te horen dat je het zo naar je zin en goed gezelschap hebt.
    Tot snel!

    PS: waar blijven de pics..?

  • 16 Juli 2009 - 08:21

    Carolien:

    Heerlijk verhaal weer! Lijkt me prachtig, de jungle. Enjoy! Ik ga vandaag inpakken en morgen lekker weg.

  • 16 Juli 2009 - 08:49

    Carolien:

    Heerlijk verhaal weer! Lijkt me prachtig, de jungle. Enjoy! Ik ga vandaag inpakken en morgen lekker weg.

  • 16 Juli 2009 - 08:49

    Carolien:

    Foutje...

  • 16 Juli 2009 - 09:40

    Lieke GR:

    He Vero! Wiehoe je bent al in Indonesie! Ik was vorige week in A'dam en dacht, laat ik je eens bellen voor een terrasje, maar toen was je dus al weg. Veel plezierrr! X

  • 16 Juli 2009 - 10:16

    Tom:

    Ha die Vero, THX voor de SMS! Geniet van de 'luxe', je hebt het 'verdiend' haha! Allez, ik ga mijn tentamen maken en ook vakantie vieren!

  • 16 Juli 2009 - 13:06

    Nynke:

    Hey monkeylady,

    Klinkt geweldig allemaal!! Ik benijd je. Ik hoop snel de foto's te zien. Geniet er nog lekker van enne SELAMAT JALAN!!!! xxxx

  • 16 Juli 2009 - 18:00

    Desiree:

    Klinkt allemaal te gek! ...ben ook maar weer aan het bedenken waar de volgende reis naartoe gaat... Maak er nog een mooie tijd van!

  • 20 Juli 2009 - 20:52

    Janinka:

    Hey V,
    Deze keer ontvang ik je mails blijkbaar wel :-) Het klinkt echt als een superreis, hoop dat je nog veel mooie dingen gaat zien! Wij zijn vanavond teruggekomen van de road trip door de USA, niet te vergelijken met jouw "ontberingen" maar ook echt heel gaaf! Veel natuur, maar ook LA, Las Vegas, San Francisco en het strand...perfecte mix dus ;-) Tot gauw!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 62264

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 07 Augustus 2014

De grote Azië reis!!

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Maarten en Veronique going Burmese style!

06 December 2011 - 29 December 2011

Let's go Carribean! Panamaaaaa

15 Januari 2011 - 13 Februari 2011

Discovering Sri Lanka...

14 Februari 2010 - 14 Maart 2010

To the Philippines...and back...!

05 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Me, myself and my backpack

Landen bezocht: