Heet en zeer extreem! - Reisverslag uit New Delhi, India van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu Heet en zeer extreem! - Reisverslag uit New Delhi, India van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu

Heet en zeer extreem!

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

29 Juli 2006 | India, New Delhi

Haai!!
Inmiddels heb ik er heel wat bedrijfsbezoeken op zitten. Ik moet zeggen dat ik alles hier in India toch een stuk interessanter vind dan in Nederland. Bij elk bedrijf worden we super gastvrij ontvangen en staat er altijd wel iets te eten en te drinken klaar. Eigenlijk altijd chips; beetje vreemd, maar dat schijnt hier dus best 'fancy' te zijn (wat paprika chips lijkt is gewoon chilli chips =HEET). We hebben heel wat hoge mannetjes mogen interviewen, zoals bijvoorbeeld de directeur van Philips India, de directeur van Shell India en de CEO's van de twee grootste Indiase bedrijven TATA en Reliance. In het begin was ik vooral onder de indruk van ze, maar over het algemeen zijn ze allemaal erg aardig en minder arrogant dan ik dacht. Het is wel erg vreemd om in van die enorm luxe gebouwen rond te lopen en daarna weer de straat op te gaan waar je voortdurend overrompeld wordt door behoorlijk mensonterende taferelen. Iedereen trekt dat pak dan ook het liefst zo snel mogelijk weer uit want je voelt je toch behoorlijk opgelaten in die zakelijke kleren. Het programma is wel behoorlijk zwaar. Vaak zitten we 4 uur lang naar presentaties te luisteren en in Mumbai zaten we per dag wel zo'n 4 tot 5 uur in de bus omdat het verkeer zo onmogelijk is.

Hoe we ook ons best doen om er niet al te Westers uit te zien; kansloze operatie. We worden echt nagestaard op straat en heel vaak beginnen mensen keihard te lachen als ze ons zien. Ik lach nu maar gewoon mee en we poseren inmiddels maar voor al die telefoontjes waarmee dan een foto van ons gemaakt moet worden. Je zou toch zeggen dat ze inmiddels wel gewend zijn aan blanke backpackers en dergelijke......

Een groot aantal mensen uit de groep is inmiddels al flink ziek geweest. Sommige hebben zelfs al een aantal dagen in bed doorgebracht. Wonder boven wonder gaat het met mij nog steeds goed. We eten hier dan ook in de meest luxe restaurants aangezien de gerechten dan nog steeds minder kosten dan bij een goedkoop restaurant in Nl. Dat levert nog wel eens vreemde situaties op. Laatst zijn we naar een heel chique Indiaas restaurant geweest waar dan ook echt 10 bedienden voor 5 gasten klaar staan. Je mag niet eens zelf je handen afdrogen op de wc; zelfs daar is een vrouwtje voor. Wat ik daar heb gegeten weet ik eigenlijk niet. Ik stond in ieder geval in de fik. Nog een wijze les: kijk nooit in de keuken van een restaurant, ook niet heel even......

Ik weet soms niet zo goed hoe ik met de extreme verschillen in India moet omgaan. Vanavond zijn we bijvoorbeeld weer uit gaan eten en op de terugweg in de taxi staat er dan zo'n heel jong meisje met een afgehakte hand en een baby op de arm voor de raam te bedelen. Iets geven kan niet want dan staan er meteen 20 mensen om je heen. Wij leven dus super luxueus hier en we kunnen eigenlijk bijna niks terug doen. We geven alleen geld aan gehandicapten omdat die je tenminste niet achterna kunnen rennen. Bizar.

Gisteren zijn we naar New Delhi gevlogen. Zware dag want we moesten meteen vanuit het vliegveld naar de Nederlandse ambassade voor een interview. Wel heel leuk. Vandaag zijn we de stad gaan bekijken. Eerst dachten we nog dat New Delhi toch iets geordender zou zijn dan Mumbai, maar dat bleek vandaag toch echt een misvatting te zijn. We kwamen op een bazaar terecht waar je als toerist gewoon niet moet komen. Het was er zo druk als op een popfestival, iedereen schreeuwde en wij waren als blanken uiteraard weer het middelpunt want iedereen wilde zijn plastic rommel aan ons verkopen. Er werd aan alle kanten aan ons getrokken. Best eng. Daarbij is het meer dan 30 graden en stinkt het enorm! Dan lopen er ook nog eens overal koeien tussen de mensen door en lijkt het alsof die riksja's je juist proberen te raken in plaats van ontwijken. Dat was toch even iets teveel India!! Toch maar weer aan de hand van de Lonely Planet reizen dus. Dat boek blijkt onmisbaar om de mooie plekken van de stad te vinden. Al wordt je verder wel overal lastig gevallen door verkopers. We zijn bijvoorbeeld de hele middag achtervolgt door een man die ons een zweep wilde verkopen....tja....

We zijn maar twee keer uit geweest hier. Een keer in Mumbai in het Marriot hotel. Voor de rest was er weinig te beleven aangezien alles om 1 uur 's nachts sluit wegens de bomaanslagen. Gisteren zijn we in New Delhi naar een bar geweest waar we een groepje Nederlanders tegenkwamen. Het bleek een studievereniging van de Amsterdamse universiteiten te zijn die hetzelfde onderzoek uitvoeren als wij....maar dan beter :( ....maar wij zijn gewoon leuker :P Beetje concurrentie mag wel. Super toevallig weer.
Morgen gaan we een citytour doen met de hele groep en maandag en dinsdag hebben we nog bedrijfsbezoeken. Woensdag vertrekken we dan met 10 mensen op de rondreis. Daar heb ik wel erg veel zin in want ik ben erg benieuwd hoe India er buiten de grote steden uitziet.

Dat was het laatste nieuws uit India. Ik hoop dat iedereen lekker aan het genieten is van de zon in Nederland. Hier zijn er al mensen die smeken om de Moesson. Jullie ook?

xx
Veronique

  • 29 Juli 2006 - 21:03

    Remco:

    Hoi V,

    goed om te horen dat je de nodige avonturen beleeft. En dat je alles nog binnen hebt kunnen houden, ondanks de blik in de keuken.
    Hier is het ondertussen ook veel te warm geweest. Gelukkig hebben we net wat (incidentele) buitjes gehad en wordt het wat frisser komende week, 'maar' 15 tot 20 graden 's nachts. Een moesson in Nijmegen lijkt me best cool nu!

    India is inderdaad een land van extremen. De Lonely planet laat je vooral de mooie en leuke kanten zien maar persoonlijk vindt ik altijd interessanter om het 'echte' leven in een land te zien. Ook als het minder mooie plaatjes oplevert. Dat gezegd hebbende, wanneer mannen met zwepen achter je aan komen moet je inderdaad rennen, en hard ook! ;)

    Al wat meegekregen van de verschillen tussen de kastes daar? Dat schijnt ook extreem te kunnen zijn...

    Remco

  • 29 Juli 2006 - 21:21

    Eveline:

    Ben blij om te horen dat het zo goed gaat met je! Echt leuk om al die belevenissen te lezen. Bij het beeld van jullie als soort attractie en dan ook nog al die koeien moet ik echt lachen. Hier gaat alles goed, er zijn alleen nog heel weinig mensen over in nijmegen :(...maar vermaak me prima. Ben alleen het werken een beetje beu....ach ja nog 2 weekjes en dan mag ik relaxen...ideaal. Heel veel succes en blijf maar lekker gezond, dat hoor ik graag.
    Kus, Eveline.

  • 29 Juli 2006 - 22:41

    Dirk:

    Ha euqinorev,
    Landen als India blijven toch de landen van de grote tegenstellingen. En uit jouw verhalen blijkt dat maar weer eens. Vanuit de luxe gelijk in de sloppenwijken. En terwijl je aan het dineren bent, weet je dat ze buiten op een paar meter afstand geen droog brood te eten hebben. Je schreef dat jullie alles doen om er niet westers uit te zien. Dan ben ik wel benieuwd hoe jij dat doet dan, met je blonde haar :P
    Die zon is er nog wel hier, maar lekker genieten doe ik niet meer. Het is nu klef en benauwd. Maar ja...
    Moet je bij die rondreis ook nog bedrijven bezoeken of kun je nu lekker volledig genieten van het land zelf, zonder formele verplichtingen?
    Ik hoor het wel.
    Zo te horen heb je het wel naar je zin.
    Veel plezier nog en ik zie je wel weer als je terug bent. Dan drinken we ff lekker een biertje.
    Dikke kus

  • 30 Juli 2006 - 10:27

    Nynke:

    Is het dan ook echt zo erg dan al die horrorverhalen die je van tevoren op je afgevuurd kreeg? Begin eigenlijk wel te begrijpen dat India een land voor ervaren reizigers is... Ehmm...;)
    En wat de moesson betreft... In huize Waerts-van den Boomen heerst een padstelling. Ik wil een hele week regen; plensbuien; takkeweer; miezer; hagel; bakken uit de lucht en ga zo maar door. Ik ben nu al enkele dagen op zijn zachtst gezegd bloedchagrijnig vanwege de hitte. Maar Willem bloeit juist op met dit onmenselijk weer. Oh, bij jou zal het nog wel wat meer onmenselijk weer zijn... Enfin, we zien wel wat Erwin Krol en consorten nu weer te vertellen hebben. Ik ga lekker even in de tuin zitten met een boek. Tot snel, heel veel plezier en take care (het anti-racekak-advies geldt nog steeds uiteraard). Dikke kus Nyn

  • 30 Juli 2006 - 17:37

    Frans:

    Goed bezig Vero! Het leest als een heerlijke ervaring. De GR is leeg, stil en eigenlijk wel lekker. Thomas is thuis maar die zie je natuurlijk nooit... En die Maike in Lieke's kamer, die gaat het niet redden denk ik. Je zou toch denken dat ze na een paar weken les al wat Nederlands kon spreken. Niet dus. En ze is ook niet ondernemend. Dusse, ik heb t huis nagenoeg voor mezelf :D Lekker de nudist uithange ;)

    XX Frans

  • 01 Augustus 2006 - 19:47

    RJ:

    Hey Vero!

    Leuk weer iets van je te horen! Fijn dat de bedrijfsbezoeken meevallen, dat maakt het wat minder zwaar allemaal. Wel grappig dat het fenomeen "Westers" nog steeds veel indruk maakt op de lokale bevolking! Ik wens je veel plezier en succes voor de komende tijd, ik kijk uit naar je volgende update. Liefs en kus, RJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 62277

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 07 Augustus 2014

De grote Azië reis!!

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Maarten en Veronique going Burmese style!

06 December 2011 - 29 December 2011

Let's go Carribean! Panamaaaaa

15 Januari 2011 - 13 Februari 2011

Discovering Sri Lanka...

14 Februari 2010 - 14 Maart 2010

To the Philippines...and back...!

05 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Me, myself and my backpack

Landen bezocht: