A little lost - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu A little lost - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu

A little lost

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

22 Januari 2011 | Sri Lanka, Kandy

Hi!!
Back to Anuradhapura. Voor de mensen die mee tellen, ik heb ruim 6 uur over de reis naar Anuradhapura gedaan. Die 7 uur was dus een redelijke 'safe guess'. Het is de bus geworden. Had begrepen dat dit toch makkelijker te regelen was vanuit Negombo aangezien treinen vanuit Colombo vertrekken. Een treinreis heb ik dus maar bewaard voor ergens de komende week door de theeplantages. Dat schijn ik niet te mogen missen. (Voor de kenners: Ella-Haputale.)
De busreis was natuurlijk één grote flashback naar eerdere busreizen in Azië; hitte stof, meer mensen in de bus dan je logischerwijs voor mogelijk houdt, starende kinderen (en in dit land ook mannen), een nog rijdende bus moeten uitstappen, etc. Hier voegen ze daar nog een extra element aan toe; keiharde muziek! Soort van discobussen dus met al die kitsch lichtjes en versieringen erbij. Na 6 uur kan ik al aardig onderscheid maken tussen Indiase country, Indiase pop/house en een soort Indiase carnavalsmuziek. Bijzonder weer...
Verder viel het me op dat voordat we aan de tocht begonnen er eerst bloemkopjes worden gekocht langs de weg. Deze worden naast de chauffeur gelegd om de goden (mag je volgens mij niet zo zeggen in het Boeddhisme, maar goed) gunstig te stemmen voor een behouden reis. Om vervolgens in een noodvaart weg te scheuren! Het verbaasde me dat we niet zijn omgevallen in een van de bochten. Ze krijgen wel erg veel zelfvertrouwen van een paar bloemblaadjes...
Omdat je voor je gemoedsrust liever niet met de chauffeur meekijkt naar de weg was er genoeg tijd om om me heen te kijken in de bus. Grappig om te zien dat ik op een bepaald moment werd omringd door vrouwen in burka's, vrouwen in sari's en vrouwen in Westerse kleding. Mannen dragen hier of grauwe ouderwetse Westerse kleding, of een soort van lange rok met ruitjes. Het liefst laten ze hun boeddha-buikje (een bierbuik zal het naar alle waarschijnlijkheid niet zijn) hier naakt bovenuit steken. Sexy! ;)

Ik probeer me zoveel mogelijk aan te passen, maar wat een gedoe steeds met die sjaals. Blote schouders trekken nogal de aandacht, dus zelfs in de bloedhitte is het steeds maar weer inpakken. Het valt me nog niet mee om verder niet steeds uit de pas te lopen. Zeker rondom heilige gebieden is het moeilijk om alle do's en don'ts een beetje goed op te volgen. 'Do as the Romans do' helpt nog altijd het beste. Afgelopen dinsdag zat ik er toch echt helemaal naast. Het was 'poya', volle maan, en dat is hier altijd een feestdag. Mensen gaan dan massaal naar tempels om te bidden. Geen probleem, alleen had niemand mij verteld dat echt iedereen dan volledig wit gekleed gaat. Ik viel dus nogal op in mijn smurfen-blauwe shirtje... Alsof je naar een feestje gaat en als enige de dresscode niet hebt begrepen :( Gelukkig zag ik nog wel een paar andere 'gekleurden' lopen. Toeristen! :)

Wat andere reizigers betreft, het is overduidelijk laag-seizoen. De toeristen die je ziet zijn gemiddeld 60+ en worden in enorme aircobussen van A naar B vervoerd. (Met van die opgetrokken gebreide sokken in hun sandalen! ;)) Ik heb nog maar weinig backpackers ontmoet, maar wel al een paar gezellige avonden gehad met Marja van 39 uit Rotterdam. In guesthouses eet je over het algemeen met alle gasten samen. Gezellig, maar ook daar is de leeftijd meestal 50+. Mijn Frans kan ik hier in ieder geval weer voldoende oefenen... Ik hoop aan de kust iets meer leeftijdsgenoten te treffen. Op de locals kan ik in ieder geval niet terugvallen... Ik heb nog steeds niet ontdekt wat nu de beste manier is om om te gaan met alle ongevraagde aandacht. Wat zei ik ook alweer over Azië en vrouwvriendelijkheid? Foutje voor wat betreft Sri Lanka. Door alle ellende in Sri Lanka zijn ze lang afgezonderd gebleven van andere landen en daardoor zijn ze hier een stuk minder verwesterd. Hierdoor hebben ze bijvoorbeeld nog maar weinig Westerse vrouwen gezien op tv en weten ze niet hoe hiermee om te gaan. Alle mannen willen hier dus met mij praten en je wordt voortdurend nagewezen en letterlijk uitgelachen. Dat bedoelen ze dan positief, maar het is nog een beetje moeilijk voor mij om dat ook zo te voelen. Zo'n burka lijkt me inmiddels wel wat! Lekker anoniem en je weet zeker dat je niet ergens per ongeluk een stukje lichaam laat zien. En er zijn ook witte burka's! Lekker koel! :)

Morgen gaat de reis weer verder naar Nuwara Eliya. Inmiddels heb ik grottempels gezien in Dambulla en heb ik de leeuwenrots in Sigirya beklommen (arme kuiten...). Maar nu eerst nog even naar de botanic gardens in Kandy. It's a rough life...;)

Liefs, Veronique

  • 22 Januari 2011 - 08:58

    Rita:

    Ha Veronique, weer genoeg te zien en te beleven zo te lezen. Hopelijk tref je bij je verdere reis wat meer leeftijdsgenoten. En och een beetje aandacht op zijn tijd is niet verkeerd. Mutch fun.

    liefs, Rita

  • 22 Januari 2011 - 10:36

    Carolien:

    Tja, een Roman zal je wel niet worden in 4 weken, maar ik denk niet dat ze je het kwalijk zullen nemen. Wat die mannen betreft: het is naar en het blijft naar, maar wat is het straks weer fijn om lekker anoniem door Amsterdam te lopen. Blondie tussen de blondies!

    En die goden, kunnen die niet van het Hindoeisme zijn? Ganesh, Krishna en die vrienden? Het Boeddhisme is officieel geen geloof en heeft eigenlijk ook geen goden.

    Veel plezier straks aan de kust, daar zijn vast wat meer soortgenoten!

  • 23 Januari 2011 - 11:07

    Lieke:

    Veel plezier daar! Hier is t grauw en nat, dus geniet maar lekker vam die zon :-) heb gister mn carnavalsoutfit gekocht. Je kan nog mee! ;-) x

  • 23 Januari 2011 - 13:07

    Liset:

    Hai Vero,

    Zo zo, het is weer een hele expeditie. Ja, dat heb je met de reiziger die niet de meest standaard plekjes uitzoekt ;-). Maar jou kennende heb je in je volgende verhaal wel een manier gevonden om met al die ongenuanceerde aandacht om te gaan! En nog een voordeel, de NLDse mannen lijken straks echt enorm bescheiden.

    Hopelijk mag je straks aan de kustlijn wel wat meer blote huid tonen, maar daar zal het wel toeristischer zijn.
    Keep us updated en ben benieuwd naar je verhaal over de treinreis naar de thee plantages.

    Liefs xxx

  • 23 Januari 2011 - 18:11

    Gerben:

    Klinkt weer goed! Have fun!! x

  • 24 Januari 2011 - 08:31

    Eveline:

    mmm, raar hij plaatste mijn berichtje volgens mij niet...of t staat er dadelijk twee keer..

    Iig weer gaaf om te lezen over al die gebruiken daar! Jammer dat t n beetje aanvoelt als n seniorenreis, maar dat wordt vast beter aan zee. En misschien kom je nog n Jose en Mart tegen! Altijd gezellig.

    Hier aan t bijkomen van n feestweekendje. 2manydjs was erg gaaf!

    X!

  • 24 Januari 2011 - 08:41

    Lidewij:

    Hi Vero,

    Ik was destijds ook enigszins verbaasd over het boeddhisme op Sri Lanka. Door de taxichauffeur is het me uitgelegd. De boeddhisten in Tibet hebben het verkeerd begrepen. Op Sri Lanka is een ander soort boeddhisme; en dat is wel een geloof en met echte goden.... Dat we het maar weten :-)
    Dat met die 2 soorten boeddhisme hebben we later gegoogled en dat bleek waar te zijn. Voor de rest sta ik niet in

    Veel plezier (en ja, die trein door de thee moet je beslist doen, en bekijk ook de stations, waant daar is sinds Koningin Victoria niet zoveel meer aan veranderd)

  • 24 Januari 2011 - 21:57

    Tom:

    Carnaval!
    Groeten vanaf het asfalt (om 11u NL-tijd) : net terug uit Lausanne: wat is Zwitserland een kutland zeg!)
    Geniet ervan daaro!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kandy

Discovering Sri Lanka...

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2011

The end is near...

08 Februari 2011

A splift a day keeps the doctor away...

01 Februari 2011

A new week, a new story!

26 Januari 2011

Trains, tracks and tea estates!

22 Januari 2011

A little lost
Veronique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 62274

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 07 Augustus 2014

De grote Azië reis!!

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Maarten en Veronique going Burmese style!

06 December 2011 - 29 December 2011

Let's go Carribean! Panamaaaaa

15 Januari 2011 - 13 Februari 2011

Discovering Sri Lanka...

14 Februari 2010 - 14 Maart 2010

To the Philippines...and back...!

05 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Me, myself and my backpack

Landen bezocht: