Japan: the final part - Reisverslag uit Tokio, Japan van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu Japan: the final part - Reisverslag uit Tokio, Japan van Veronique Stevens - WaarBenJij.nu

Japan: the final part

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

16 Juli 2007 | Japan, Tokio

Voor de mensen die zich ongerust maken. Er is inderdaad een zware aardbeving in centraal Japan geweest vandaag. Schuin boven Tokyo. Van de aardbeving zelf hebben we niks gemerkt al voelden we zojuist nog een naschok. Maar alles ok. Japan is gewend aan aardbevingen en de gebouwen in steden zijn dan ook op een speciale manier gebouwd.

De rondreis is verder ten einde. We zijn weer terug in Tokyo, de yens zijn bijna op en onze kleren zijn vies. Maar toch nog even een laatste update voordat ik morgen aan een lange lange vliegreis terug begin.
Na een overdosis aan tempels in Kyoto hebben we een uitstapje gemaakt naar de oude hoofdstad van Japan, Nara. Daar uiteraard nog meer tempels bekeken. We kunnen inmiddels heel wat gebouwen van de werelderflijst afvinken als `gezien`. Vervolgens zijn we doorgereisd naar Hiroshima om het atoombommuseum en een aantal monumenten te bekijken. Erg indrukwekkend om de verhalen te lezen en de foto`s te bekijken van de rampplek.
Vervolgens de 1000 km terug naar Tokyo afgelegd met een treinreis van slechts 4,5 uur. Heerlijk zo`n high tech land!
Tijdens onze reis hebben we heel veel regen gehad en terug in Tokyo bleek dat we door de uitlopers van een tyfoon hebben gereisd die flink huishield in het zuiden van Japan. Ja ja, Japan heeft qua natuurgeweld het een en ander te verduren. Toen de tyfoon uiteindelijk in een zwakkere versie over Tokyo trok ben ik er gewoon doorheen geslapen. Een beetje wind krijgt mij niet klein ;)

Vandaag een laatste uitstapje gemaakt naar Nikko. Een van de populairste plaatsjes van Japan. Wij bleken hier zelf een toeristische attractie te zijn want verschillende Japanse ouders wilden ons op de foto zetten met hun kinderen. Het doel hiervan is me niet bekend geworden, maar we kregen origami figuurtjes van de kinderen als dank. Wel lief.

Dan nog wat eigenaardigheden van de Japanners. Het blijven toch echt vreemde wezens door Westerse ogen gezien. En dan met name degenen die in Tokyo wonen. Uiterlijk speelt hier echt een extreem belangrijke rol. En heel veel is nep: wimpers, haar, nagels, voorgevel. Beetje jammer wel. Je kan in Tokyo zelfs midden in de nacht naar de kapper waar meestal ook een visagist bij zit. Tot mijn verbazing is het bij de kapper zelfs om half 3 `s nachts nog steeds enorm druk. (Japan lijkt verder sowieso geen sluitingstijden van winkels te kennen). Mannen lijken niet minder ijdel te zijn. Er wordt uren gefohnd en getoupeerd. Er was zelfs een discotheek met kaptafels naast de dansvloer. Daarbij vindt je in Tokyo extreem veel kledingwinkels voor mannen. Voor extreem shoppen ben je hier absoluut aan het juiste adres. Zeker de moeite waard! En voor iedereen geldt hier eigenlijk dat de oversized zonnebril onmisbaar is. Ook `s nachts, binnen, en als het regent.

Verder was het erg opvallend hoe gedisciplineerd Japanners leven. Overal zijn regeltjes voor; hoe je op de roltrap moet staan; aan welke kant van de trap je moet lopen; waar je buiten mag roken (rookzones op de stoep). Ook ligt er nergens troep, is er geen graffiti, blinken alle auto`s en zal niemand ooit door rood licht lopen. Iedereen staat netjes in de rij voor de metro of de trein en zelfs de zwervers staan in rechte lijn op een maaltijd te wachten. Het klinkt erg stijf, maar hier is er niemand die tegen die regels aanschopt (zoals in Nl vaak wel het geval is) en daardoor merk je de aanwezigheid van de regels eigenlijk nauwelijks. Iedereen past zich gewoon aan. Ook is het super relaxed dat criminaliteit zo goed als afwezig is. Er wordt niks kapot gemaakt of gejat en op straat wordt je gewoon met rust gelaten. Ook `s nachts.

Dan de laatste Japanse eigenaardigheden (generaliserend, maar toch):
-In Japan wordt echt overal geslapen. In de kroeg, het restaurant, de metro, op het perron. Ze zijn zelfs erg bekwaam in het rechtop slapen.
-Japanners kunnen echt niet dansen. Ze hebben werkelijk nul gevoel voor ritme.
-Japanners blijven eigenlijk altijd kind. Regels worden aangegeven met plaatjes, ze houden enorm van strips en computerspelletjes (ook op late leeftijd), en meisjes blijven zich tot ver na hun 20ste als schoolmeisjes kleden.

Ik heb hier enorm veel bizarre dingen maar ook erg leuke dingen gezien. Het is echt super om in een land rond te lopen dat net een andere planeet is. Japan mag dan ook eigenlijk op geen enkel `reis-lijstje` ontbreken! Als laatste, bedankt voor alle berichtjes en mailtjes!!! Heb er vaak erg om moeten lachen. Zie jullie snel in Nijmegen of somewhere else in het vertrouwde Nl.

Dikke kus, Veronique

  • 16 Juli 2007 - 17:45

    Nynke:

    Okay, Nique, ik heb je voicemail ingesproken. Als je een gepaniekeerd stemmetje hoort, that's me... Maar je kent me, ik bel jou eerst voordat ik een potentieel 'uw-naam-stond-op-de-lijst-in-geval-van-nood-telefoontje' kan verwachten...:) Maar ik wil ALLESSSSS horen en je bent nog niet terug, maar ik heb je gemist, meis!!! O, btw, ik heb mijn tentamen verkloot met 3 tienden (!!!). Dus nu ga ik lullen als brugman en met 3 tienden de hakken over de sloot tillen. Dikke kus en take care!!

  • 17 Juli 2007 - 11:59

    Lieke:

    Ha Vero! Is het alweer voorbij.. dat gaat snel, nu zomerfeesten? Heel veel plezier.. xx

  • 17 Juli 2007 - 16:10

    Desiree:

    Heej,
    Klinkt als een fascinerend land, dat Japan! Ben benieuwd naar je foto's. Misschien vrijdagavond al op je pc, want ik wil dan eigenlijk wel de zomerfeesten bij je komen vieren als je niet te moe bent! Liefs, Desiree

  • 17 Oktober 2007 - 13:32

    Jordan Van IJsseldij:

    Hey Veronique, ik zag je site toevallig. Ik was wat aan het kijken naar wat sites van mensen die in Argenitinie zitten en ik kwam uit bij jouw site.....

    Ik wist dat je naar Japan zou gaan en ik heb het gevoel dat je het er naar je zin hebt! Azie is natuurlijk altijd leuk! Ik ben ook weer net terug, afgelopen zaterdag, uit India en ga volgende week weer naar Argentinie.

    Je hebt iig een leuke site! Misschien tot snel!

    Jordan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 62266

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 07 Augustus 2014

De grote Azië reis!!

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Maarten en Veronique going Burmese style!

06 December 2011 - 29 December 2011

Let's go Carribean! Panamaaaaa

15 Januari 2011 - 13 Februari 2011

Discovering Sri Lanka...

14 Februari 2010 - 14 Maart 2010

To the Philippines...and back...!

05 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Me, myself and my backpack

Landen bezocht: